fredag den 17. august 2012

Opskrift På Groft Franskbrød


I dag bagte jeg dette lækre, grove, franskbrød. Opskriften var virkelig let at følge, og resultatet blev super godt. Der er ikke noget bedre end en skive frisk franskbrød, en lørdag morgen ;-)

Her er opskriften - God fornøjelse!


1 stk. franskbrød

Det skal du bruge:

25 g. gær
3½ dl. lunken mælk
½ tsk. sukker
1 tsk. salt
25 g. blødt smør
200 g. grahamsmel
300 g. hvedemel

Sådan gør du:

1. Lun mælken.
2. Opløs gæren i det lunkne mælk.
3. Tilsæt salt, sukker og smør.
4. Rør melen i lidt af gangen, og ælt dejen godt sammen.
5. Form dejen til en kugle, og lad den hæve i 20 min.
6. Form dejen til et franskbrød, og læg det til efterhævning, på en bageplade, i 30 min.
7. Rids franskbrødet med en skarp kniv, og pensel med mælk.
8. Sæt franskbrødet i en 250°C forvarmet ovn i 30 min. Skru straks ned på 220°C.


Inspiration fra Kornkammeret

14 kommentarer:

  1. Hej,
    Tak for din kommentar på vores blog! Det er en virkelig fin en af slagsen, det skal helt sikkert komme til at gå dig godt i fremtiden! :-)

    Chris

    SvarSlet
  2. Hej jeg har lige bagt det brød med din opskrift, hvor er det let at lave og lækkert :) jeg linker lige til din blog fra min blog :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hejsa!

      Dejligt at du kunne bruge opskriften!

      Mange knus fra Frederikke

      Slet
  3. Den opskrift må jeg afprøve i morgen. Lyder - og ser - super lækkert ud :o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er en rigtig god opskrift!

      //Frederikke

      Slet
  4. lækker lækker lækker... Skal helt sikkert bages igen

    mvh
    Annelie

    SvarSlet
  5. Det er meget lækkert brød det her - jeg bruger at putte hele hvedekorn i engang imellem for afvekslingens skyld. Det gør det ikke ringere :)

    SvarSlet
    Svar
    1. God idé! Det skal afprøves en dag:)

      //Frederikke

      Slet
  6. Hej. Er der en særlig grund til, mit brød er meget mindre end det, du har på dit billede? Jeg har puttet nok mælk, smør og ellers andre vand agtige stoffer, men det er blevet meget lille. Der var va. 100 g mel tilbage efter jeg havde formet det?

    Hilsen Sofie

    SvarSlet
  7. Jeg har netop bagt brød efter din opskrift i dag. Dog valgte jeg at skifte grahamsmelet ud med ølandshvedemel. Det skulle du prøve. Det bliver også lækkert. Min kæreste har smagt og godkendt brødet. Dejligt med en simpel opskrift på lækkert brød.

    SvarSlet
  8. Har bagt franskbrødet den blev super go smagte godt

    SvarSlet