tirsdag den 6. november 2012

Opskrift På Havreboller

Når man har haft feber i 6 dage, er man altså godt træt af at ligge i sengen. Derfor besluttede jeg mig for at overraske min familie med nybagte boller og varm kakao med flødeskum. Jeg fandt opskriften i en af mine bagebøger fra Amo, men jeg havde nogle enkelte problemer på vejen... For det første passede mængden af mel ikke til mængden af væske, og for det andet stod der i opskriften, at der skulle 1 spsk salt i dejen, hvilket jo lyder helt absurd. Jeg fik dog rettet op på problemet, og resultatet blev ganske godt :) 

Og bare rolig! Jeg har selvfølgelig rettet opskriften til ;)

 Ca. 20 stk.

Det skal du bruge:
50 g. gær
5 dl. lunken vand
2 dl. græsk yoghurt
1 tsk. salt
1 spsk. sukker
2 spsk. olie
300 g. havregryn
150 g. grahamsmel
350 g. hvedemel

Sådan gør du:
1. Rør gæren ud i det lunkne vand.
2. Tilsæt salt, sukker, olie, græskyoghurt, havregryn og grahamsmel.
3. Tilsæt hvedemelen lidt af gangen, og ælt dejen godt.
4. Lad dejen hæve i 45 min.
5. Form dejen til ca. 20 boller, og lad dem efterhæve i 30 min.
6. Pensl bollerne med mælk, og drys evt. med knuste cornflakes.
7. Bag bollerne i en 200 grader varm ovn (varmluft 180 grader) i 12 - 15 min.
 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar